Skip to content Skip to footer

Партнерство замість ретрансляції: роль медіа у фандрейзингу під час війни

На Lviv Media Forum 2025 ми говорили не лише про силу слова, а й про силу дії.
У розмові з Катериною Лещишин з Фонду «Повернись живим», обговорили, як медіа можуть стати не просто ретрансляторами, а реальними партнерами у вирішенні стратегічних завдань під час війни — і що хвилюватися перед першим збором абсолютно нормально.

«Повернись живим» і «Накипіло» мають спільний досвід двох фандрейзингових кампаній, завдяки яким удалося зібрати понад сім мільйонів гривень. Ці кошти пішли на посилення оборони Харківщини та допомогу військовим.

Катерина Лещишина на LMF 2025
Катерина Лещишин. Фото: Настя Телікова

Юлія Напольська, медіа «Накипіло»: Зараз створюється багато благодійних фондів — серед волонтерів, серед людей, які допомагають військовим. Яка критична різниця між цими фондами і Фондом компетентної допомоги «Повернись живим»?

Катерина Лещишин, керівниця відділу міжнародних партнерств у «Повернись живим»: Я розумію, чому створюється багато фондів: бо люди хочуть бути залученими, і насправді це підтримує їхню мотивацію — що дуже-дуже круто. 

З усіх фондів, які мені відомі, немає іншого настільки комплексного, як «Повернись живим», який не просто є маленькою закупівельною організацією (якою часто є інші фонди), а крім закупівель може робити великі стратегічні речі й вирішувати прямі завдання та проблеми військових. Не тільки закупівлі, а саме вирішення проблем. Це, здається, найбільша відмінність.

Юля: Як у цьому питанні Фонду «Повернись живим» допомагають українські медіа, національні й регіональні?

Катерина: З національними, регіональними та міжнародними медіа в нас вибудовуються партнерські відносини й довготривала співпраця. Кілька речей. Перше: вони можуть запрошувати компетентних аналітиків із нашого Фонду та отримувати якісні коментарі для медіа та їхніх аудиторій.

Далі — ми часто разом із ними обираємо теми, які можуть висвітлюватися. Іноді в них є інформація, яку вони хочуть подати, іноді в нас — трошки більше контексту, і спільно ми вирішуємо, що саме подавати в репортажах. Особливо це стосується міжнародних медіа, які не мають власних воєнкорів. Ми можемо надавати матеріали, які знімає наша команда. 

Дуже круто, що медіа часто є платформою для соціальних ініціатив і підсилення наших меседжів. А ще крутіше, коли медіа не просто поширює матеріали, а проактивно долучається до фандрейзингових кампаній. Найуспішнішою була якраз співпраця з «Накипіло». Я думаю, це більше, ніж ми могли очікувати: 3,1 мільйона гривень для підсилення неба над Харківщиною. Це дуже крутий результат. Це надихає нашу команду та демонструє іншим медіа, як можна працювати.

Znimok ekrana 2025 05 19 o 17.52.16

Юля: Загалом багато медіа приходять до вас за співпрацею — як із погляду інформаційної підтримки, так і участі у фандрейзингових кампаніях?

Катерина: Точно можна більше.

Юля: Чи плануєте ви загалом поглиблювати співпрацю між Фондом і медіа? Якщо так — як ви її бачите в майбутньому?

Катерина: Точно так, бо від цього виграють усі. Це будуть ті ж п’ять напрямів: аналітична спільна робота, поширення наших меседжів і знань про війну в Україні, про ситуацію в країні. Фандрейзинг, сподіваюся, зростатиме через медіа. Ну й ці висновки точно будуть продовжуватись.

Юля: Чи є якась перевага у співпраці з медіа, якщо порівнювати її зі співпрацею з бізнесом? Тобто медіа порівняно з бізнесом — у кого перевага?

Катерина: Для нас? Так. Вона дуже різна. Це як обирати, яку дитину люблю більше — старшу чи молодшу? Вони просто різні. Медіа точно сильніші в адвокації та в поширенні сенсів, які ми створюємо. Бізнес — на жаль чи на щастя — порівняно з медіа приносить більше у фінансовому плані. Особливо якщо йдеться про національні мережі чи кампанії, які мають доступ до великих українських баз.

Юля: Що б ви побажали регіональним медіа? Вони, можливо, хочуть оголосити збір, хочуть допомогти, але хвилюються. Що б ви їм сказали?
Катерина: Хвилюватися — це нормально. Ми теж хвилюємося. І сьогодні, і вчора. Просто треба брати й робити. Вчитися на помилках, якщо вони є. Я не думаю, що є збір більш важливий або менш важливий. Дуже люблю українську цитату: «Все — із доброго чи злого — починається з малого».

Катерина Лещишина на LMF 2025
Катерина Лещишин на LMF 2025. Фото: Настя Телікова

Залишити коментар