Skip to content Skip to footer

Від Херсона до Сум: три історії відновлення українських медіа

За даними Інституту масової інформації, від початку широкомасштабної війни 233 українських медіа припинили свою роботу. Катерина Дячук, керівниця відділу моніторингу свободи слова ІМІ, зазначає: закривалися навіть ті медіа, які перебували далеко від зони бойових дій. Це сталося через зупинку ринку та відсутність паперу, аби друкувати газети. 

За кожною з редакцій стоїть відновлення працездатності людей, збереження безпеки команди, баланс між швидким та якісним контентом, іноді — болюче «А що на нас чекає попереду?». Це — медійна подорож, яка охоплює три міста: Херсон, Бахмут і Суми. Вона розкаже, як регіональні редакції подолали виклики повномасштабного вторгнення та чим вони живуть зараз. 

Робота в окупації та єдність спільноти: досвід «Суспільне.Херсон» 

Тетяна Яременко, шефредакторка «Суспільне.Херсон», розповідає: 

Коли розпочалися обстріли Херсона, журналісти почали знімати їх: хтось із балкона, хтось — із приватного будинку, ставили на сайт і в телеграм. Робота над новинами велася дистанційно. Місто окупували в березні 2022 року. росіяни розграбували та майже знищили офіс редакції.

Povidomlennya suspilne Herson
Скріншот з каналу «Суспільне.Херсон» у Telegram

Згодом окупанти склали списки неблагонадійних осіб, куди потрапили й журналісти. 

Тетяна виїхала 14 квітня, бо турбувалася за двох своїх дітей. Її ім’я було у списках росіян. Оператори та відеоінженери не покидали Херсон, вони пережили окупацію та дочекалися звільнення міста у листопаді 2022 року. Пізніше повернулася й кореспондентка. 

Відновити роботу після трощення росіянами херсонській філії «Суспільного» допоміг Львівський медіафорум. Він згуртував медійників заради спільної мети: збору мільйона гривень. На форумі створили сайт зі збором та з історіями херсонців. 

Suspiln Herson ofis avtor Ivan Antypenko
Офіс «Суспільного.Херсон». Іван Антипенко

Фандрейзинг вдався наполовину: Львівський медіафорум зібрав і передав на потреби «Суспільного.Херсон» 515 тисяч гривень. Це допомогло в роботі: тепер діджитал-відділ монтує відео на нових ноутбуках, а оператори отримали нову знімальну техніку. 

lmf
Джерело: suspilne.lvivmediaforum.com

Зараз одним із викликів Тетяна називає дистанційну роботу:

Наразі команда «Суспільного.Херсон» не зустрічається всім складом. Тетяна зазначає: на заваді стає брак часу, адже медійники постійно в роботі. Команда розкидана по різних куточках України, тож людям складно виокремити добу для дороги в якесь визначене місто. Загалом у Херсоні та регіоні продовжують працювати 16 людей. 

Ще восьмеро людей підтримують роботу «Суспільного.Херсон» дистанційно. 

Медіа та радіо на Донеччині: досвід «Вільного радіо» 

«Вільне радіо» з Бахмуту теж працює дистанційно, ніхто з постійної команди наразі не залишився в Донецькій області. Це зрозуміло: для співзасновниці Анастасії Шибіко та головної редакторки Анни Сердюк у пріоритеті було та є збереження життя працівників. 

Віддалена робота — не новинка для команди, бо адмінперсонал працював віддалено до вторгнення, всі процеси були налагоджені. Творчий колектив і радіо знаходились у Бахмуті. Викликом під час релокації стало перевезення обладнання та забезпечення команди джерелами енергії. 

росіяни знищили офіс «Вільного радіо» прицільним ударом у серпні 2022 року. 

Ofis Vilnogo radio v Bahmuti
Зруйнований офіс редакції у Бахмуті. Фото з відкритих джерел 

Не все з Харкова доїхало цілим, а частина вивезеного взагалі опинилась в росії. 

«90% того, що ми вивезли до Києва 23 лютого, поїхало з нами в Київську область і мало потрапити до Львова. Але виявилося в окупації, поїхало по різних містах росії: ми відстежили, що воно опинилося в різних республіках». 

Проте трата обладнання не позначилася на роботі. Команді допомогли донори: вони миттєво відреагували, виділили додаткові гроші, які «Вільне радіо» спрямувало на нову техніку.

Анастасія розповідає: виник безпековий виклик, бо частина команди поверталася до Бахмуту, хоча не мала відповідної підготовки та захисту. Коли місто остаточно перетворилося на зону бойових дій, життя команди поставили вище за перегляди. 

Так, у травні останній журналіст «Вільного радіо» виїхав із Бахмуту. Зараз видання співпрацює з фрилансером із Донецької області. 

Перший місяць від початку вторгнення медіа випускало новини нон-стоп. Квітень головна редакторка Анна Сердюк провела в Польщі, де була можливість проводити трансляції. Журналісти зв’язувалися з очільниками громад за коментарями, уточненнями щодо евакуації. Згодом коментувати почали все рідше та прямі етери згорнули. 

Тематика контенту змінювалася. Спочатку було складно підібрати теми, які не стосувалися війни напряму. Людей цікавили зруйновані медичні заклади, зруйновані церкви чи священники-колаборанти. Їх турбувало, який формат освіти обирають в родинах тощо. 

Із появою редакторів стрічки подвоїлася кількість контенту. Це дозволяє триматися аудиторії, яка вже була з «Вільним радіо», і водночас шукати нову.

«Ми зосереджені на громадах, які не окуповані та продовжують функціонувати, паралельно шукаємо новини з ново- та староокупованих територій. Замість портрета аудиторії, яка у нас була, — переселенці попередніх років — додався ще портрет переселенця з 2022 року». 

Серед контенту побільшало роз’яснень для переселенців. Аудиторія медіа цікавиться закупівлями та відбудовою. 

Медіа випустило деталізований матеріал про відбудову мікрорайону «Ювілейний» у Бахмуті. Відео про нього набрало у соцмережах більше мільйона переглядів.

«Люди активно дивляться, читають та коментують. Ми побачили, що запит і реакція від читача є, це залишає регіон на слуху. Мені здається, важливо, що є ми, які це показують», — додає шефредакторка. 

Доля радіо

«Вільне радіо» перейшло на ретрансляцію 24 лютого 2022 року, бо робити контент у потрібному обсязі не могло. Тоді найголовніше, що треба було зберегти, — люди. Спершу в етер взяли Radio NV, а потім перейшли на «Українське Радіо». «Вільне радіо» давало свої включення, також транслює «Донбас.Реалії». В етері зараз — суспільно важлива інформація, соціальна реклама, психологічна допомога. Час від часу з’являються спецпроєкти, зроблені за грантові чи власні кошти. 

Потужність вежі в Гірнику — два кіловати, що дозволяє їй охоплювати значну частину тимчасово окупованих територій: Авдіївку, Донецьк. Анастасія каже, що вежа добивала майже до Маріуполя. 

Komanda Vilnogo radio
Команда «Вільного радіо». Джерело: Facebook 

У роботі колективу переважає людиноцентристський підхід: фокусуються на вихідних, відпустках, за потреби пропонують звернутися до психолога за різними програмами. В майбутньому «Вільне радіо» прагне розширити дистрибуцію, вийти на більші обсяги контенту, охопити нові соцмережі. Це потрібно, аби достукатися до людей на окупованих росією територіях — від весни 2022 року сайт медіа заблокований роскомнадзором. 

Анастасія зазначає, що хотіла б у команді більше творчих працівників: журналістів, редакторів, новинних редакторів. Це дозволило б примножити кількість контенту, не жертвуючи якістю. Аби зібрати разом частину команди, яка перебуває в Україні, видання намагається залучати додаткові кошти. 

«Добре мати можливість хоча б раз на рік зібрати людей на один-два дні, аби вони могли побачитися, згадати, як кожен виглядає, познайомитися, якщо команда змінюється. Це теж гроші, які донори не дають, їх треба шукати десь окремо», — підкреслює співзасновниця. 

Вона додає про майбутнє: «Ми є одним із небагатьох джерел з області, хто надає широкий спектр інформації та охоплює різні напрямки. Хочемо покривати якісно всю Донецьку область, а якщо говорити про далекі перспективи, де в нас багато грошей і нас багато, — то ще додати Луганську область. Це не новинна пустеля, але цей регіон найбільше потребує. Також хочемо відеопродакшн, його бачення ми вже маємо». 

Відновлення доступу до інформації: досвід «Кордон.Медіа»

«Кордон.Медіа» — новий проєкт в українському медіаландшафті. Команда працює в полі та теж прагне розвинути власний відеопродакшн. Про відновлення доступу до інформації та особливості роботи на прикордонні розповіла співзасновниця, виконавча директорка Альона Яцина. 

За її плечима — півтора року роботи радницею голови з питань медіа й комунікацій, два роки — на керівній посаді регіонального телеканалу та навчання на програмі для медіаменеджерів від MDF. Після завершення навчання журналістка повинна була відкрити власне медіа: 

Усе перевернуло повномасштабне вторгнення: «конопляне медіа» стало не на часі. Натомість народилося «Кордон.Медіа», співзасновниками якого стали чотири людини, зокрема й Альона. Двоє працювали в ОВА, у військовій пресслужбі, ще двоє — на телеканалі «Ми — Україна». Альона каже, вирішили ризикнути, бо чому ні? На Сумщині була велика проблема з відсутністю інформації про прикордоння та зону бойових дій. Обстріли продовжувалися, а інформація зникла. 

«Ми як люди, які переживають за свою землю, за свої території, які знали кожне село й кожну стежку, не могли допустити, щоби це все зникло з інформаційного простору. В ідею створити медіа були вкладені власні переживання, до того ж ми бачили реальну потребу. Інші медіа, які вже існували, її не закривали: не мали розуміння, ресурсу, певного досвіду чи бажання».

Залишився суспільний інтерес, а разом із ним — необхідність висвітлювати, чим живе прикордоння. Це була одна з тем, з якої редакція почала роботу. Утім, «Кордон.Медіа» — не лише про війну, про обстріли та прикордоння. Їхня місія — говорити про Сумщину на весь світ, і говорити не лише про погане.

Youtube Kordon.Media
Скріншот: Youtube-канал «Кордон.Медіа» 

У редакції переконані: доки всі живі, проблеми та труднощі — це просто питання, які потрібно вирішити та які вирішуються. 

Команда працює в зоні бойових дій, де постійно перебуває під спостереженням росіян. Десь вони бачать противників через кордон, а десь — через дрони. 

Зараз у редакції розмірковують про РЕБ на автомобіль, аби FPV-шкою не вразили знімальну групу. 

Komanda Kordon media
Фото команди. Джерело: Facebook 

Крім безпекового, гостро постає фінансове питання. Є ряд витрат, які не можна закрити коштом донорів. Як-от автомобіль, яких від березня 2023 року було вже шість. Ці автівки брали в тимчасове користування у фондів або у військових. 

«На одному авто ми не їздимо вже місяців п’ять, бо поремонтувати його дорожче, ніж купити нове. Це такий розхідний матеріал. Так само, мабуть, як у військових. На жаль, автівки закінчуються, а грошей на нові автомобілі або на їх постійний ремонт немає».

Потребу в автомобілях частково виходить закривати власним коштом співзасновників або завдяки волонтерам. Оренда автівок не розв’язує проблему, бо броньовані автомобілі є лише в Києві та Харкові, а їхня оренда на довгий термін теж встане в копійчину. 

Військкорів для поїздок на прикордоння в редакції виховують самостійно. 

Проте, на переконання Альони, існує брак висококваліфікованих кадрів: новинарів чи комунікаційників. 

Щомісячний бюджет на існування медіа — приблизно 400 тисяч гривень на місяць. Це зарплати, оренда, витрати на відрядження та інші дрібні видатки. Сума не враховує авто, ночівлі, страхування, яке раніше було. Сюди ж не входять виплати за бойові відрядження, передбачені для команди. Для розвитку «Кордон.Медіа» потребує суми чи не вдвічі більшої за їхній бюджет.

Зараз команда працює над відкриттям продакшену. За рік журналісти змогли оцінити власні можливості та вирішили: настав час розвиватися. 

«Це в тому числі комерція, прибутки з якої допоможуть фінансувати медіа. Ми запланували та потроху розвиваємо кілька історій, які дотичні до медіа та мають комерційну складову. Це потрібно, щоби ми могли себе утримувати». 

Редакція продає власний унікальний контент, адже доїжджає туди, де більше нікого немає. 

Velyka Pysarivka. Foto Kordon media
Фото: Велика Писарівка на Сумщині. Джерело: «Кордон.Медіа»

У команді десятеро людей на фултаймі та ще троє зайняті частково. Про майбутнє Альона розповідає натхненно: 

Медійники та медійниці працюють щоденно й невпинно, аби розповідати про жахи війни та переповідати, чим живе тил. На жаль, від початку повномасштабного вторгнення 88 із них загинули. Пам’ятаймо їхні імена. Ще понад 25 журналістів наразі перебувають у російському полоні

Якщо ви читач — підтримуйте якісні, улюблені медіа. Якщо ж медійник — слідкуйте за організаціями, які надають допомогу журналістам та підсилюють нашу роботу. Серед них — Інститут Масової Інформації, Львівський медіафорум, які час від часу надають техніку чи субгранти. Media Development Foundation та Освітній центр «Накипіло» публікують корисну інформацію, проводять професійні та безпекові події для журналістів. 

Ми створили цей матеріал як учасники Мережі «Вікно Відновлення». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win.

Обкладинка: Альона Яцина

Залишити коментар