Skip to content Skip to footer

Не тільки ДТП і бійки: про що писати регіональним виданням

Пошук теми для матеріалу — одвічна проблема для журналіста, особливо якщо він працює в невеликому регіональному виданні. З першого погляду може здатися: нічого цікавого, крім чергового ДТП чи п’яної бійки, не відбувається. Війна рф проти України внесла корективи, і нині в місцевих ЗМІ бувають статті про українських героїв, які загинули. Проте є значна кількість інших тем, важливих на регіональному рівні. 

Цікаві теми є всюди

Якщо взяти майже десятирічну війну рф проти України, то лише тут є багато чутливих сюжетів. Із повномасштабним етапом війни кількість людей, які пройдуть через фронт, буде величезною. А відтак уже зараз варто писати на такі теми.

  1. Реабілітація військових у конкретному регіоні: які є проблеми, чи є програми від волонтерів, чи допомагає ветеранам держава. 
  2. Готовність міст до інклюзивності. Війна калічить, і населені пункти мають враховувати потреби людей з обмеженими можливостями.
  3. Які є проблеми у військових після повернення з війни. 

Важливе вміння — масштабувати національне на регіональне

Нещодавно всі активно обговорювали про ціну на яйця в кошторисах Міноборони України. Це один із варіантів, коли тему національного рівня можна локалізувати до конкретної бригади в області. Звісно, за умови, що це не загрожуватиме безпеці військових. Міноборони централізовано закуповує продукцію відразу на кілька регіонів, та можна звузити чи взяти з цієї теми потрібну область.

Окрім цього, загальнонаціональна проблема — проходження військово-лікарської комісії (ВЛК) військовозобов’язаних і бійців із пораненнями. Остання тема особливо актуальна нині. 26 травня президент Зеленський підписав два закони про спрощення процедури проходження ВЛК для поранених. Але треба час зрозуміти, чи в кращий бік відбулися зміни. До речі, це теж можна висвітлювати: які перетворення відбуваються з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки. 

Або приклад: 1 червня загинуло троє людей у Києві під час роботи ППО. Всі ракети були збиті, проте від уламків загинули люди, які не могли потрапити в зачинене укриття. А яка ситуація з укриттями у вашому місті? 

Крім воєнних, можна локалізувати політичні теми, економічні або ж соціальні. У Києві вляпався у скандал депутат від партії «Х» — а що про резонансну подію думає місцеве представництво цієї партії, чи є воно взагалі. 

Судові реєстри — це скарб

Треба мати неабиякий хист до юридичної справи, бо читати бюрократичну мову треба вміти. Але якщо навчитись це робити, може вийти дійсно важливий матеріал. Відомо, що частину російських окупантів судять: інколи це відбувається заочно, а інколи — відкрито. Це суспільно важлива тема, яка піднімає питання справедливості та неминучого покарання за злочини. 

Проте війна — це лише одна з тем. Корупція нікуди не ділася, як і резонансні справи, які наразі вийшли з поля зору ЗМІ. А їхнє публічне висвітлення може запобігти, що хтось «порєшаєт». 

Нещодавно «Українська правда» опублікувала статтю про багатомільярдні розкрадання грошей державними спецекспортерами зброї. Факти були знайдені у судових реєстрах, а згодом журналісти подали запит до Міноборони щодо цієї ситуації. Якщо коротко: внаслідок цього звернення Міноборони зараз судиться з кількома державними компаніями, бо вони не виконали контракт на закупівлю зброї для ЗСУ. 

up rozkradannya

Запити досі — сила

Якщо опанувати навички правильного формулювання запиту, то від місцевої влади можна отримати цікаву інформацію. Наприклад, якщо це місто, яке постраждало від російських обстрілів, можна подати запит щодо фінансування відновлення. Якщо ж місто далеко від фронту — там є переселенці. Варто поцікавитися будівництвом житла для тих, хто втратив усе. 

Запити — величезний простір для дій, який неможливо переоцінити. Фактично будь-яку тему можна розвинути до запиту. Дороги під час війни будують? А як фінансується освіта? А кому віддають ділянки землі у лісі чи в центрі міста? Влада має надавати відповіді на такі запити. 

Бізнес і війна 

Повномасштабна війна призводить до величезних змін у русі капіталів в Україні. Певна кількість бізнесу дислокувалася на захід, а відтак там відкриваються нові заклади переселенців, заходять інвестори та загалом економіка відновлюється. Тому є гарна нагода показати, які питання постають перед підприємцями: наприклад, вимагання хабарів чи проблеми з документами. 

Окремий блок — військові, ветерани, які відкривають бізнес. А ще можна продивитися дані, яка актуальна статистика з відкриттям ФОПів у регіонах. Це можна зробити у «Опендатабот» в розділі «Фопономіка».

foponomika

Екологія

Підрив Каховської ГЕС показує: тема екології, яка нібито відійшла на третій, а то і четвертий план через війну, наразі стала однією з головних. Невідомо, які наслідки руйнації ГЕС будуть для півдня України, та вочевидь вони будуть величезними. 

Так, останні події стали приголомшливими для багатьох. Проте кожен знищений танк, кожна міна, кожен патрон — все це сильно забруднює землю. Страждають екосистеми, знищуються ліси, річки, тваринки, їхні домівки. Окрема історія — море. Бойові дії катастрофічно впливають на Азовське та Чорне моря. Тому висвітлювати екологічні проблеми є нагальною необхідністю. 

До того ж, часто ми самі погіршуємо ситуацію. Можна писати про регіональні проблеми екології та як їх вирішувати. Річки, сміття, хімічне забруднення, недосконалість законодавства щодо діяльності великих промислових підприємств — потенційно цікаві та важливі теми.

А де шукати натхнення на це все

Майже в кожному регіоні України є такі медіа, де журналісти пишуть не лише про ДТП. Це, наприклад, медіагрупа «Накипіло», львівське «Захід.НЕТ», видання про Донеччину та Луганщину «Східний Варіант», харківський «Люк» про культуру, запорізьке мікромедіа «яктитам»

Регіональна журналістика нині активно розвивається та не фіксує увагу лише на місцевому криміналі. Найцікавіше, що перелічені видання шукають і впроваджують нові формати. 

Наприклад, «Накипіло» та «Східний варіант» пишуть у жанрі конструктивної журналістики, коли подається не лише подія чи криза, а й подальший розвиток ситуації. Якщо є проблема, чи можна її вирішити, а якщо так — то чи є успішні приклади? 

nakypilo

Звісно, такі матеріали необов’язково мають бути історіями про «успішний успіх». Варто зазначити: не завжди щось нове потребує мільйон грошей і сто нових людей. Писати у жанрі журналістики рішень можна і без величезних бюджетів, до того ж вона дозволяє висвітлювати будь-яку тему. 

Можна шукати нові формати і для соціальних мереж. Мати акаунти у фейсбуці, твіттері чи інстаграмі лише для перекачування трафіку на сайт уже не модно. Важливіше будувати спільноту із власними читачами.

Залишити коментар